Fundacja PraskDesign zajmuje się wspieraniem młodych polskich projektantów. Organizator konkursu DesignY.

Home Aktywni w branży Quo vadis czyli jaki będzie design w przyszłości

Quo vadis czyli jaki będzie design w przyszłości

SHARE
, / 325 0

Co to znaczy, że design jest dobry? Zasadniczo odpowiedź brzmi, że dobry design jest przede wszystkim ponadczasowy. Czyli taki, który nie jest wynikiem mody i nie ulega przelotnym, kreowanym głównie w celu zwiększenia konsumpcji trendom. Dobry design to spokój i równowaga, dobra jakość i trwałość. To wykorzystanie i umiejętne komponowanie różnych materiałów, czysta forma i jasny przekaz funkcjonalności. Zmieniający się stale – a w ostatnich latach jakby szybciej – świat definiuje jednak nowe style i sposoby życia, wymusza poszukiwanie innych dróg, rozwiązań i możliwości. Także w sferze designu i projektowania. Dobry design jest zatem ponadczasowy, ale musi przewidywać i spełniać wymogi swoich czasów.
Projektant nie jest indywidualnym kreatorem, a proces projektowania – dziełem chwili i efektem przypływu twórczej weny. To złożony proces twórczy, który musi uwzględniać wiele aspektów i ściśle łączy się z innymi dziedzinami. W jego wyniku powstają bowiem „dzieła”, które wywierają wpływ na nasz sposób życia, zmieniają świadomość, modyfikują formy społecznego współistnienia. Projektant nie pracuje sam – tworzy współpracując ze specjalistami z innych branż np. informatykami, psychologami, socjologami, lekarzami, ekologami.

extant.lustro H3E0kXQoL5rd98vkrPrq

Bez wpływu na projektowanie nie pozostaje ekspresowy rozwój technologii w ostatnich dekadach. Rosnąca ilość i łatwość w pozyskiwaniu danych i informacji; możliwości, jakie daje ich przetwarzanie i wykorzystywanie z jednej strony może przerażać, ale są one już widoczne w procesie projektowania i jego efektach. Inteligencja przedmiotów i sprzętów będzie ewoluowała i przesunie ich dotychczasowe granice funkcjonowania – przejmując za nas w coraz większym stopniu działanie, a z czasem zapewne też i myślenie. Zmniejszanie dystansu pomiędzy światem realnym a wirtualnym, coraz bliższy kontakt i coraz intensywniejsza interakcja z przedmiotami, nieustanne przebywanie w świecie w wersji on-line wymusi technologiczne i sensoryczne uczłowieczenie materiałów, z których będą powstawać przedmioty. Nie będą one już techniczne ( mimo takich swoich funkcji) zimne w dotyku czy surowe w wyglądzie. Przeciwnie – będą przyjazne w kontakcie, miękkie, poddające się, zwiększające poczucie bliskości i bezpieczeństwa.

SEDRIC ? Großzügiger Innenraum mit Lounge-Atmosphäre trotz kompakter Außenabmessungen.

Wydaje się, że pomału wyczerpuje się pojmowanie designu jako współistnienia kształtu, struktury, funkcji i koloru. Minimalizm i postępujące na przestrzeni ostatnich lat upraszczanie formy wyczerpią niedługo swoje możliwości. Prościej się już po prostu w którymś momencie nie da. Wzornictwo i projektowanie muszą zatem zmienić swój język, znaleźć nowe drogi. Już teraz wygląd musi podkreślać możliwości, a nie być tylko wartością samą w sobie. Nadchodzi dobry czas dla kreatywnych, poszukujących umysłów. Design opanuje bowiem wszystkie nasze zmysły.

tel-na-rece

Obecny system i model świata chwieją się w posadach – nie ma nic pewnego, oprócz zmian. Coraz bardziej dają się odczuć kryzysy: w gospodarce, polityce, społeczeństwach, środowisku naturalnym. W czasach nadmiernej konsumpcji i nieograniczonej dostępności wszystkiego zaczyna wyraźnie przebijać się dążenie do redukowania potrzeb na rzecz mniejszej ilości i lepszej jakości, przywiązywania wagi do jakości życia. A design tworzy rzeczy unikatowe, jedyne w swoim rodzaju i trwałe. Człowiek zmuszany na każdym kroku do wyborów staje się bardziej świadomy i wybiera rzeczy służące jemu w każdym aspekcie komfortu, zdrowia, stylu życia. Takie, które są atrakcyjne na dłużej. Kształtuje się zatem w świadomości projektantów i konsumentów potrzeba, aby szukać rozwiązań trwałych, a nie tylko kreować produkty na potrzeby bieżącej sprzedaży. Zmienia się wyraźnie świadomość w obszarze konsumpcji spożywczej i to tej szeroko pojętej, przenoszącej się na to czym się otaczamy i z czego korzystamy.
Niech design, niezależnie od formy i kierunku, w którym będzie się rozwijał, wypełnia w przyszłości niezmiennie swoją główną rolę: pomaga i wspomaga, zmienia – daje poczucie, że żyje się lepiej, wygodniej, ciekawiej.